Niin siinä sitten kävi, että äiti kävi jouluaattona kuiskaamassa, että menevät äijän kanssa vielä viime hetken shoppailuille. Klo 10.15 soi puhelin, että mummo oli nukkunut pois 10.05 aamulla. Äiti oli tosi huonona, vaikka hokikin koko ajan, että parempi näin, ei ole enää kipuja ja kaikki sisarukset voivat keskittyä joulun viettoon. Mä olen nyt sitten virallisesti mummoton.

Mummo oli hieno ihminen, vaikka rupesikin vanhoilla päivillään sekoilemaan. Ja millaisen elämän hän eli! Vuodesta 1918 vuoteen 2006. 88 vuotta! Kolme vuotta sitten sukujuhlilla, hänen 85-vuotisjuhlissa, mummo istui keinutuolissa pihalla ja katseli ympärilleen. Istahdin hänen viereensä ja kysyin, mitä mietit. Hän vastasi: "Tätä rikkautta, mikä ympärilläni on. Seitsemän lasta, 14 lastenlasta, ja viisi lastenlastenlasta."

Äijä ja tätini mies, molemmat samanlaisia juoppoja, itkivät. Lippu laskettiin pihoissa puolitankoon. Jouluaattona.

Olen ollut tosi vahva. Äidin takia. Pääsen tänään itse tuulettumaan bestiksen hoiviin. Sitten luultavasti itketään. Kun sen viimein itselleen sallii. Ja loppiaisena vietetään hautajaisia. Täytyy varmaan serkkulikkojen kanssa laulaa kirkossa jotain. Jos he vaan pystyy.

Sain maailman kauneimman joululahjan: isoveljelleni ja hänen vaimokkeelleen tulevan vauvan 9-viikkoisen ultraäänikuvan. Olin niin iloinen äidin puolesta että itkin vain. Äiti piristyi niin paljon. Sitten itkettiin yhdessä.

Maailma muuttuu jatkuvasti. Olen kaivannut tiettyjä ihmisiä elämääni ihan hirveästi. Ikävöin Raumalla ollessa bestistä vähän väliä. Osaamatta sitä kuitenkaan kertoa hänelle. Kaipaan Annaa ja Jaskaa. Kaipaan lukioaikaista ystävääni Johannaa. Olen mielettömän otettu Rauman opiskelukavereilta saamastani tuesta. Jopa Kriisi on "hengessä mukana" omien sanojensa mukaan. Kaipaan Marikaa Hgissä ollessani. Ja myönnetään - on mulla J:täkin ikävä. Tai sitten se on vaan tää, et tarvis jonkun halaamaan.

Tampereen ex soitti eilen. Kyseli muka vaan kuulumisia. Se mies menis mun kaa varmaan heti naimisiin, jos vaan suostuisin. Yöllä mietin ihan tosissani, miksen suostu. En tiedä. En todellakaan tiedä.

Yks asia on kuitenkin varma. J on väärässä. Kyllä voi tehdä sellaisen sopimuksen, ettei katso/ koske muihin erossa ollessa. Jos rakastaa toista ihmistä, voi luvata olla uskollinen. Ja pysyä siinä. Ja jos ei pysy, ei rakasta tarpeeksi. Olen näin päättänyt.