Joka kerta Gracen tavattuani oon joko helvetin vihainen tai sit tosi surullinen. G soitti heti kun J oli lahtenyt pelimatkalle, koska ei kuulemma halua puhua hanen kanssaan. G pyysi, etta lahtisin hanen ja Rodrigon (yksi pelaajista) kanssa illalliselle meksikolaiseen ravintolaan. Sanoin etta kivaa, koska oon kuitenkin pelileski torstai-iltaan asti. April soitti myos, juoruttiin puolisen tuntia ja olin niin onnellinen sen puhelun jalkeen, koska sovittiin, et puuhastellaan koko huominen yhdessa jotain kivaa.

Onnea kesti automatkaan asti. Ensin G alko tivaamaan, oonko suuttunu sille jostain, tai onko J kieltany mua soittamasta sille. Olin vahan hammentynyt, koska ei mulla ole tapana soitella ihmisille joka paiva (paitsi bestikselle joka toinen paiva mut silti). Sitten se haukkui autossa koko perheensa kuullen (jotka lahtivat mukaan, mita ei mulle kerrottu) J:ta ja varsinkin, kun J koutsaa sen nuorimmaista poikaa, niin musta ei oo kovin luontevaa puhua naista asioista lasten kuullen. Tai varsinkaan asiallista.

R odotti ravintolassa. G ja R puhuu hyvin espanjaa keskenaan, joten eipa siina ollu paljoakaan kommentoitavaa niiden keskella istuessa. Alan entista enemman ymmartamaan G:n aviomiesta ja mista niiden ongelmat on saanu alkunsa. G:lla on nelja ulkomaalaista miesta, keta se hoitaa. Ei seksuaalisesti, mutta saa niilta silmaniskuja ja sellaista huomiota, mita jokainen nainen kaipaa, jos sita ei saa kotoa. Mita naa miehet ajattelee G:sta - en tod. tieda. Mikas siina jos toinen hossottaa, kuuntelee huolia ja ostaa pari kertaa viikossa ruoat tai vippaa pari hunttia et osta jaakaappiin ruokaa. Ihan kasittamaton kombinaatio. Tai vois sanoa, etta hyotysuhde molemmin puolin.

Joka tapauksessa, hetken paasta G keksi alkaa jauhaa R:lle J:sta ja siita, ettei se muka ole kertonut noille, mika mun funktio taalla on. Siis et heti, jos kertoo, et ystava tulee pariks kuukaudeks asuu luo, eika mainitse sita pienta sivujuonta, et saattaapi olla jotain muutakin tassa, niin se on valehdellut ystavilleen, ja kaikki mokottaa. Eniten mua vitutti tanaan se, et G on vetany R:n tahan sotkuun mukaan, ja varmaan ne pari muutaki futarikundia. Ma sit vaan sanoin R:lle lahteissa, et mua harmittaa tosi paljon se, minka sotkun ma oon saanu aikaseks vain saapumalla paikalle. Ja se, et tahan on pitany vetaa ulkopuolisia ihmisia mukaan. Sanoin J:lle ennen ku se lahti, et puhu G:n kanssa, selvittakaa valinne. Ma en halua kuulla siita enaa.

Safkattuamme sanoin saman myos G:lle. Se tuli taas kerran ripustelemaan verhoja taloon ja sanoin sit vaan, et oon tosi pahoillani kaikkien puolesta tilanteesta, johon ma kuitenkin olen itse syyton. Ja et juttelis J:n kanssa. Se sano et ei han halua puhua sen kanssa enaa. Just. Vittu asutaan sit vaan sen omistamassa talossa ja nahdaan me joka toinen paiva et voi taas haukkua mulle J:ta. Olisko J:n pitany esitella mut tyttoystavana (mita en ole) tai tulevana vaimona? Naa ei jumalauta tunne sellaista kasitetta, kuin ystava, joka vois olla jotain muutakin, mika tulee ajan kanssa. Sit kun sen esittaa nain, on valehdellu naille. Ja kun J ei kuitenkaan ole valehdellu, vaan kertonut ne asiat, mitka on kokenu silla hetkella ajankohtaisiksi. En makaan kerro kaikille ihmisille kaikkia asioitani, jos ne ei ole sellaisia, joille niita kokee luontevaksi kertoa tai kertoo ajan kanssa. Aaaaargh.

Sitten viela se surullisuuskohta. En ma tieda miksi ma puolustelen J:ta sen paikallisille ystaville. Sen oma asiahan se on, miten se haluaa valinsa taalla hoitaa. G loytaa joka kerta aina jonkun yhdyskohdan meidan kertomuksista, minka se haluaa paljastaa mulle. Mua harmittaa niin hemmetisti, et menin ikina kertoo sille, mita tapahtu Lontoossa. Tanaan se paatti nimittain viimeseks paljastaa, et se oli antanu J:lle ennen sita matkaa rahaa vihreeta korttia varten, minka se sitten kaytti muhun. Se kortti olis nimittain pitany maksaa jo maaliskuussa, ja nyt mennaan heinakuussa. Ja tollasella asialla ei leikita. Sen verran J on kertonu mulle, et se on mukavasti veloissa ex-anopilleen (lahinna ex-vaimon ostoksista lainarahoilla mm. upouusi Mustang) joita se nyt karhuaa takas. Eli kaytannossa J maksaa edelleen entisen muijansa elamantapoja takas, koska eihan aiti voi tyttareltaan karhuta rahojaan takas. Sanon ihan suoraan et haistakoon vitut. Mut se, et kuin kusessa toi kundi on rahatilanteensa kanssa, kun ei oo ollu satasta maksaa kolmeen kuukauteen siita aika hemmetin tarkeesta kortista, ni en tieda. Eli jalleen olen surullinen.

Naa kaikki jutut on kuitenkin ton kundin henk.koht. asioita, eika taalla tunnu olevan ketaan sellaista, kehen voisi luottaa niin paljon, ettei naa jutut myohemmin napsahtais J:n sormille tai puukkona selkaan. On taa netti sitten vaan hyva keksinto, et voi 10.16 pm kayda vuodattamassa sydamensa tanne. Jokainen lukijakin vetaa omat johtopaatoksensa naista, enka ma tieda itekaan mita ajatella. Enka ma voi silta kysya mika todellinen tilanne on, aikuinen mies. Siks taas kerran harmittaa. Enka ma tieda Gracestakaan, kuinka viattomat sen tarkoitusperat on. Se yrittaa jatkuvasti kaivaa jotain eripuraa mun ja J:n valille, jotta ma pakkaisin kamani ja joko muuttaisin niille tai takas Suomeen.

Vittu en tieda. Tajusin tossa tunti sitten kun yhtakkia tuli pilkkopimeeta, et oon sitten yksin ensimmaista kertaa taalla isossa talossa, isossa maailmassa. G kaski lukita ovet visusti. Enpa oikein taas tieda mita ajatella kaikesta. Ajoin nurmikon tanaan ja G pyysi etten ajaisi, kun on niin kuuma. Kuuma joo mut kuitenkin ilmankosteus on sen verran korkeella, et ei toi tosta miksikaan mene.

Taidan menna juomaan yhden Miller Liten terassille ja kuuntelee sirkkojen siritysta.